CAPITOLUL 3: Prelucrări
alfa-numerice
(continuare)
p. 52
3.9. Tehnici de modelare a ceramicii
Pentru
perioada de interes a studiului efectuat, în limite largi secolele V-VII,
principalele noțiuni asupra tehnicilor de modelare sunt:
Ceramica lucrată cu mâna, care continuă
tradițiile arhaice. Aproape dispărută, în unele areale, în secolul V, această
tehnică devine preponderentă în cursul secolului al VI-lea, cel puțin pentru
arealul extra-carpatic. La începutul secolului al VII-lea această tehnică
devine aproape exclusivă nu numai pentru teritoriu est-carpatic - fapt
clarificat de multă vreme[22]
- dar și în Muntenia de azi, după cum arată săpături mai recente; pentru
Oltenia datele actuale sunt insuficiente, dar situația pare aceeași. La
mijlocul secolului al VII-lea ceramica lucrată cu mâna cedează din nou în
favoarea roții olarului[23],
dispărând complet în zorii secolului următor[24].
O discuție asupra speciei tehnice exacte (modelarea din fâșii suprapuse/ prin
modelarea cu degetele a unui singur calup de pastă/ prin presarea în tipare sau
calapoade) este timpurie, lipsind datele din publicații. Autorii se mulțumesc
în general să precizeze genericul tehnic (ceramică lucrată cu mâna), fără a fi
interesați de alte detalii. Accesul în depozite, pe de altă parte, este un spin
prea bine cunoscut pentru a mai fi descris. Așa cum par lucrurile astăzi, se poate trage însă o concluzie provizorie:
folosirea tiparelor este exclusă, fiindcă ar fi rezultat obiecte standardizate,
ceea ce nu se întâmplă; materialul văzut de mine nu prezintă urme ale adăugării
fâșiilor. Mai mult decât atât, grosimea proporțional foarte mare a bazei
vaselor - contrar prejudecăților, mai mare decât în arealele slave tradiționale
sugerează o procedură care pleacă de la un singur calup, din care se trage
progresiv, dinspre mijloc spre margini, prin presare cu degetele și ridicare.
În
privința practicii meșteșugărești a roții olarului, aproape toți autorii
consideră, explicit sau implicit, că s-au folosit două tipuri de roți, una
lentă (cu mișcare intermitentă, de tip pendul) și una rapidă (cu mișcare
continuă, uniformă), pentru tot intervalul Imperiului târziu. Consensul unește
lumea romană și barbaricum. Există și
voci care neagă existența ambelor tehnici pentru perioada amintită. Într-o
expunere la Facultatea de Istorie a Universității București, în primăvara
anului 1997, Petre Diaconu și-a afirmat convingerea că nu există decât un
singur tip de unealtă, roata rapidă, diferențele rezultând din gradul de
pricepere a meșterului. Problema mi-am pus-o și eu, și înainte, dar mai ales
după audierea opiniei d-lui Diaconu. Chestiunea se pune în termenii următori:
dacă așa stau lucrurile, atunci între cele două (aparente?) categorii ar trebui
să fie numai diferențe de calitate, respectiv cu șănțuiri de turație sau fără,
cu calități diferite ale pastei, arderii, acurateții decorului; nu ar trebui să
apară însă alte diferențe, de genul formă, tematică decorativă, fiindcă cele
două specii aparțin aceluiași mediu cultural, iar cei nepricepuți se străduiesc
doar să imite pe cei pricepuți. Anticipând rezultatele analizei, pot să afirm
că între cele două categorii există astfel de diferențe, fiind vorba, în
concluzie, de producători diferiți, tehnici diferite și, probabil,
funcționalități diferite.
Există
și o specie tehnică intermediară, respectiv ceramica
lucrată cu mâna și îndreptată la roată. Conceptul în sine este aproape
incomprehensibil, dar este evocat sau recunoscut de numeroși autori, inclusiv
străini. Cel mai adesea referirile sunt la un retuș superior al buzei vasului.
Personal sunt înclinat, din respect pentru inteligența umană, să consider că
este imposibil ca posesorul unei roți de olar să se pedepsească atât de rău și
să muncească lutul exclusiv cu degetele. Situațiile pot fi două: fie vasul a
fost lucrat manual, dar buzei i s-a oferit o atenție suplimentară, fiind și cea
mai ușor de corectat și finisat; fie s-a utilizat de la început roata olarului,
oricât de neîndemânatic se poate imagina, unele deformări datorându-se nu atât
folosirii necorespunzătoare a roții, cât manipulării neglijente a vasului crud,
după modelare. Oricum, dilema este una fără mare însemnătate, întâi fiindcă
ambele situații reflectă același palier tehnologic, apoi pentru că, oricum,
numărul acestor vase este foarte redus (cca. 1%).
Pentru
economie de spațiu și pentru ușurința lecturii, în baza de date, dar și în
unele tabele publicate sau în segmente de text unde noțiunile sunt frecvent
uzitate, se vor întâlni următoarele prescurtări:
clm = ceramică lucrată cu mâna
CLR
= ceramică lucrată la
roată (când lipsește altă precizare)
CLRR
= ceramică lucrată la
roată rapidă
CLRL = ceramică lucrată la roată lentă
clmî = ceramică lucrată cu mâna și îndreptată
pe roată
MAI DEPARTE - § 3.10 (arderea vaselor)
[23]
TEODORESCU 1971, passim.
[24]
FERCHE 1992, orizontul cultural datat la
sfârșitul sec. VII; ZAHARIA 1969.